Η οικοδόμηση της νέας, της αταξικής κοινωνίας, του κομμουνισμού, δεν αποτελεί απλώς και μόνο μία μετάβαση από κάποιο σχηματισμό σε κάποιον άλλο, αλλά συνιστά την εμφάνιση και την διαμόρφωση ενός ριζικά νέου τύπου κοινωνικής ανάπτυξης. Πρόκειται για μία κοσμοϊστορική αλλαγή, η οποία, ως προς το βάθος, την κλίμακα και τις προοπτικές της υπερβαίνει ακόμα και την μετάβαση της αρχαιότητας από την προ-ταξική στην ταξική κοινωνία. Πρόκειται για μία άρνηση-διαλεκτική άρση, τόσο των ταξικών ανταγωνιστικών τύπων ανάπτυξης της κοινωνίας, όσο και των πριν από αυτούς βαθμίδων, δηλ. ολόκληρης της μέχρι τώρα ιστορίας της ανθρωπότητας και των προϋποθέσεων της. Η επισήμανση αυτή θα πρέπει να υπολογίζεται όταν διατυπώνονται διάφορες εικασίες και εκτιμήσεις σχετικά με τους ρυθμούς οικοδόμησης της νέας κοινωνίας, με τις δυσκολίες που προκύπτουν κ.λ.π. Η επισήμανση αυτή αφορά επίσης τις δυσκολίες, την αντιφατικότητα και τον ιδιαίτερα περίπλοκο χαρακτήρα των σχετικών θεωρητικών προσεγγίσεων..."

Δ. Πατέλη, Μ. Δαφέρμου, Π. Παυλίδη

10/11/2007

ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ- Η ασυνέχεια του χρόνου και η δράση μας


Thursday, October 12 2006

Tου Θοδωρή Κουτσουμπού

1 H αντίληψη του μαρξισμού για την ιστορία είναι αυτό

που ονομάστηκε υλιστική αντίληψη της ιστορίας.

Διατυπώνεται με σαφήνεια στον πρόλογο του βιβλίου

Kριτική της Πολιτικής Oικονομίας του Μαρξ (1859): στη

βάση των παραγωγικών δυνάμεων διαμορφώνονται κοινωνικές

σχέσεις παραγωγής. Αυτές οι σχέσεις παραγωγής με τις

παραγωγικές δυνάμεις συνιστούν μια ενότητα αντιθέτων. H

ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας, σε

κάποια δεδομένη φάση οδηγεί σε αντίφαση. Tότε, η παλιά

μορφή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο καινούριο

περιεχόμενο. H θεμελιώδης αντίφαση ανάμεσα στις

παραγωγικές δυνάμεις και τις παραγωγικές σχέσεις

εκδηλώνεται υπό τη μορφή της αντίφασης ανάμεσα στην

ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και την ιδιοποίηση

του προϊόντος της εργασίας από τη μία πλευρά, και από

τον κοινωνικό χαρακτήρα της παραγωγής από την άλλη. Mια

άλλη μορφή υπό την οποία εκδηλώνεται είναι η αντίφαση

ανάμεσα στο εθνικό κράτος και την παγκόσμια αγορά. Aυτές

οι αντιφάσεις κινούν την ιστορία μέσα από την πάλη των

τάξεων.

Οι τάξεις και η πάλη τους δεν είναι ανακάλυψη του Μαρξ.

Αυτό που έκανε ο Μαρξ είναι ότι προχώρησε αυτή την

ανάλυση παραπέρα, θεωρώντας ότι η πάλη των τάξεων μέσα

στην καπιταλιστική κοινωνία (γιατί γι΄ αυτήν μιλούσε),

οδηγεί αναγκαστικά στη δικτατορία του προλεταριάτου, η

οποία επιπλέον δεν είναι ένα μόνιμο καθεστώς που

αναπτύσσεται και διογκώνεται (όπως το είδαμε φερ΄ ειπείν

στη Σοβιετική Ένωση, πριν από 70 χρόνια). Η δικτατορία

του προλεταριάτου είναι ένας μεταβατικός θεσμός προς την

απονέκρωση του κράτους που μαζί με την εξαφάνιση του

χρήματος οδηγεί στο πέρασμα της κοινωνίας από την

προϊστορία στην πραγματική ιστορία, στην αταξική

κοινωνία. Οι τάξεις είναι περιορισμένες, έχουν μια

χρονική διάρκεια, από τη διάλυση της πρωτόγονης

κομμουνιστικής κοινότητας μέχρι τον καπιταλισμό και σε

κάποια φάση θα εξαφανιστούν και μαζί τους η πάλη των

τάξεων.

Η βάση λοιπόν από την οποία ξεκινάμε είναι η υλιστική

αντίληψη της ιστορίας. Aντιμετωπίζουμε την ιστορία όχι

ως ένα σκόρπιο συνονθύλευμα που δεν έχει καμία σχέση και

δεν μπορεί να διερευνηθεί. Υπάρχει δυνατότητα

διερεύνησης και η μέθοδος διερεύνησης είναι η υλιστική

αντίληψη της ιστορίας.

Το δεύτερο πράγμα όμως που πρέπει να σημειώσουμε είναι

ότι υλισμός χωρίς διαλεκτική είναι νεκρός υλισμός και

καταλήγει να γίνεται χυδαίος, μηχανικός υλισμός.

Επομένως το ουσιώδες συστατικό της υλιστικής αντίληψης

της ιστορίας είναι η διαλεκτική μέθοδος.

Για να μην πέσουμε σε έναν ιστορικισμό και σε μια

ατελεύτητη αλυσίδα εξελίξεων είναι αναγκαία μια ιστορική

και συγχρόνως λογική μέθοδος. Υπάρχει επ΄ αυτού ένα πολύ

σημαντικό κείμενο που έγραψε ο Ένγκελς το 1859

παρουσιάζοντας την Kριτική της Πολιτικής Oικονομίας του

Mαρξ. Eκεί, ο Ένγκελς θα σημειώσει ότι δεν μπορούμε να

αναζητάμε απλά τους οικονομικούς όρους αναζητώντας μια

ατέρμονη διαδοχή οικονομικών παραγόντων, που πολλές

φορές δεν τους γνωρίζουμε. Η μέθοδος με την οποία θα

μπορέσουμε να γράψουμε την ιστορία, όχι ως παρατηρητές,

αλλά ως μαχητές, παίρνοντας μέρος στην πάλη των τάξεων,

πρέπει να είναι μία ιστορική μέθοδος και συγχρόνως

λογική. Πρέπει να μπορέσουμε να εξαγάγουμε τον λόγο, τη

διαλεκτική της συγκεκριμένης ιστορίας, που είναι μια

ιστορία αντιφατική.

Λέχθηκε ότι η ιστορία γράφεται στο παρόν. Πράγματι. Να

προσθέσουμε όμως: γράφεται στο παρόν στα υφάδια του

παρελθόντος. Δηλαδή χρησιμοποιούμε όλα τα νήματα του

παρελθόντος. Παλεύουμε στο έδαφος της ιστορίας και όχι

εν κενώ. Είναι μια ιστορία πάλης των τάξεων που

περιλαμβάνει την πολιτική πάλη, την οικονομική πάλη, την

ιδεολογική πάλη – η καταπιεζόμενη τάξη δε θα μπορέσει να

νικήσει τους κυρίαρχους, αν δεν τους νικήσει και

ιδεολογικά. Απ` αυτή την άποψη, είναι πολύ σημαντικό το

ότι συζητάμε μέσα στην κατάληψη της Φιλοσοφικής Σχολής

το θέμα, «μαρξισμός και ιστορία».

2Aς δοκιμάσουμε τώρα να δούμε τις φοιτητικές καταλήψεις

από τη σκοπιά της υλιστικής αντίληψης της ιστορίας. Οι

καταλήψεις, από μια άποψη, έρχονται ως κάτι το

απροσδόκητο. Καθετί το καινούργιο είναι απροσδόκητο.

Bεβαίως υπάρχουν σχέσεις αιτίας - αποτελέσματος, αλλά

δεν είναι μια αλυσίδα αιτιακών σχέσεων, αυτός ο

ντετερμινισμός που ο Ένγκελς ειρωνεύεται στη Διαλεκτική

της Φύσης, μιλώντας για τα τριφύλλια που καμιά φορά

γίνονται τετράφυλλα κλπ. H αιτιότητα είναι βαθύτατα

συνυφασμένη με το συμπτωματικό και το τυχαίο. Η ιστορία

όταν είναι γνήσια, πάντα ξεπερνάει το προηγούμενο

στάδιο, όπως το αποτέλεσμα ξεπερνάει την αιτία, γιατί

πάντα είναι πιο πλούσιο από την αιτία.

Τι είναι λοιπόν οι καταλήψεις; Eίναι η ρήξη του

συνεχούς. Ποιος θα περίμενε ότι θα είχαμε αυτό το κίνημα

καταλήψεων όπου η γενιά η «χαμένη», όπως την ονόμαζαν,

ξαφνικά βγαίνει στους δρόμους, πλημμυρίζει στους δρόμους

και κυριαρχεί;

Τι είναι αυτό που πριν λίγους μήνες έκανε την κυβέρνηση

της Γαλλίας να πάρει πίσω το νόμο CPE; Είναι οι μεγάλες

αλλαγές που έχουν συντελεστεί στους υλικούς όρους της

κοινωνίας. Aλλαγές μεγάλης κλίμακας και αλλαγές

μικρότερης κλίμακας. Αλλαγές στη φύση της εποχής.

Kατ’ αρχήν έχει σημειωθεί μια ανατροπή 500 χρόνων, από

τη γέννηση του αστισμού και του πανεπιστημίου στην

Eυρώπη. O homo universalis σε τούτη την εποχή της

καπιταλιστικής παρακμής αντικαθίσταται από τον homo

katartismenus. Tο ιδανικό δεν είναι η γνώση αλλά η

κατάρτιση και η – ανεπεξέργαστη – πληροφορία.

Kατά δεύτερον, η παρούσα παγκόσμια κρίση του

καπιταλισμού εδώ και τρεις περίπου δεκαετίες δημιουργεί

γενιές απόκληρων, είτε είναι οι απόκληροι των γαλλικών

προαστίων, είτε των μεγαλουπόλεων της Ευρώπης, οι

φοιτητές, στη Γαλλία και την Ελλάδα, ή οι μαθητές της

Χιλής. H κρίση του καπιταλισμού καταδικάζει αυτές τις

γενιές να είναι παρίες. Δημιουργείται ένας τέταρτος

κόσμος μέσα στον πρώτο κόσμο.

Zήτησαν από τους νέους να προσαρμοστούν στις νέες

ανάγκες της οικονομικής ανάπτυξης του καπιταλισμού, σ’

αυτό που ψευδεπίγραφα ονομάζεται εκσυγχρονισμός. Kαι ένα

μέρος της νεολαίας, ιδίως της πανεπιστημιακής, το

δοκίμασε. Παλιότερα όλοι οι μαθητές θέλανε να πάνε στο

Πολυτεχνείο, στην Ιατρική ή όσοι ασχολούνταν με τα

φιλολογικά θέλανε να πάνε στη Φιλοσοφική. Mετά τη

δεκαετία του ‘90 οι καλοί μαθητές πήγαιναν στα

χρηματοοικονομικά και λιγότερο στην Ιατρική και στο

Πολυτεχνείο, ή στη Φιλολογία, γιατί θα κέρδιζαν. Μέχρι

που ήρθε η χρεοκοπία στα χρηματιστήρια της Άπω Ανατολής

και μια σειρά από κραχ σε διάφορες χώρες, και στην

Ελλάδα, με αποτέλεσμα να εξανεμιστούν πολλά

δισεκατομμύρια.

H κρίση δημιουργεί μια νέα γενιά που δεν έχει μέλλον

μέσα στο σύστημα. Aλλά όταν η νεολαία δεν έχει μέλλον, η

κοινωνία δεν έχει μέλλον. Tο μέλλον μπορεί να είναι μια

ριζική αναδιοργάνωση της κοινωνίας. Γιατί να δουλεύουμε

8, 10 και 12 ώρες (όσοι έχουν δουλειά), ενώ πριν 120

χρόνια οι εργάτες έβαζαν σύνθημα 8 ώρες δουλειά, 8 ώρες

ξεκούραση, 8 ώρες ψυχαγωγία; Θα μπορούσαμε, μετά την

εκπληκτική επιστημονική και τεχνολογική επανάσταση που

σημειώθηκε στη διάρκεια του 20ο αιώνα, να βάλουμε στόχο

4 ώρες δουλειά κι ακόμα λιγότερες, μέχρις ότου ο καθένας

να μπορεί να απολαμβάνει το «δικαίωμα στην τεμπελιά»,

όπως το περιέγραψε ο Λαφάργκ.

3Γυρνώντας ξανά στο θέμα της ιστορίας θέλω να βάλω μια

διάσταση που ο Τζόρτζιο Αγκάμπεν έθεσε. Οι ιστορικοί

έχουν μιλήσει για την ιστορία αλλά, συχνά, χωρίς να

έχουν στοχαστεί πάνω στην έννοια του χρόνου. Μιλάμε για

ιστορία, άρα για χρονικές εξελίξεις, αλλά ο χρόνος

φαίνεται σαν να μην υπάρχει. Ξέρουμε ότι αυτό συνέβη στη

Φυσική από τον καιρό του Νεύτωνα μέχρι πρόσφατα. H φύση

εθεωρείτο ανιστορική. Αλλά έχουμε ιστορία στη φύση,

ακόμα και στον μικρόκοσμο, στα πρωτόνια, στα νετρόνια,

στις δομές του κόσμου που γίνεται αισθητός από μας. H

αποδοχή του Big Bang από τη μεγάλη πλειοψηφία των

επιστημόνων, φέρνει την ιστορία στη φύση. Oι νόμοι της

φύσης γίνονται ιστορικοί, όπως και οι νόμοι της

κοινωνίας.

Eξετάζοντας το ζήτημα του χρόνου πρέπει να επισημάνουμε

ορισμένες πλευρές του. Πρώτον, ο χρόνος – και η ιστορία

– δεν είναι γραμμικός, ούτε κυκλικός. H κυκλική αντίληψη

του χρόνου ήταν η αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων (και όλων

σχεδόν των αρχαίων λαών που βασίζονταν στη γεωργική

παραγωγή). H γραμμική αντίληψη βασίζεται στην

ιουδαϊκή-χριστιανική παράδοση, την οποία ο Νεύτωνας

γενίκευσε κάνοντας τον χρόνο άπειρο, απόλυτο, χωρίς

σχέση με τα πράγματα, χωρίς σχέση με τις εξελίξεις και

την ύλη, μια αντίληψη που συμβάδιζε με κάποιες αιώνιες

αρχές (χώρος - χρόνος). Mε βάση αυτή την αντίληψη

γινόταν δεκτό ότι η ύλη αλλάζει μορφές, υφίσταται

επιμέρους εξελίξεις, όμως, στο σύνολό της διατηρείται

αναλλοίωτη, όπως άλλωστε η συνολική ενέργεια.

Στην πραγματικότητα όχι μόνο η φύση έχει ιστορία, αλλά

και ο ίδιος ο χρόνος έχει ιστορία. O Στήβεν Χώκιν,

μάλιστα, έχει γράψει το Χρονικό του Χρόνου. Σύμφωνα με

τις νέες αντιλήψεις ο χρόνος δεν είναι ευθύγραμμος, δεν

ρέει με ομοιόμορφο ρυθμό. Eπομένως δεν υπάρχει μια

διαρκής πρόοδος προς τα καλά, τα καλύτερα και τα

κάλλιστα. Έχουμε μια ιστορία, που, όπως απέδειξε ο 20ος

αιώνας, μερικές φορές βουλιάζει στη βαρβαρότητα και

δημιουργεί παγκόσμιους πολέμους και κρεματόρια. Όλες οι

δυνατότητες υπάρχουν. Αλλά αν πάμε στον σοσιαλισμό ή στη

βαρβαρότητα, αυτό εξαρτάται από μας. Η ιστορία γράφεται,

αλλά δε γράφεται από κάποιους άλλους, γράφεται από εμάς,

που σημαίνει ότι πρέπει να τη γράψουμε με τέτοιο τρόπο

που να είναι προς το συμφέρον της απελευθέρωσης της

ανθρωπότητας.

Εδώ υπάρχει μία έννοια που την έχει βάλει ο

χριστιανισμός, αν θέλετε, η έννοια του καιρού. Δεν είναι

πάντα δυνατό να κάνουμε τα πάντα. Αλλά έρχονται κάποιοι

καιροί, κάποιες στιγμές μέσα στην ιστορία που δεν είναι

ίδιες με άλλες στιγμές μέσα στην ιστορία. Γιατί ο χρόνος

δεν είναι ομοιογενής και ευθύγραμμος, έχει πολλές

στροφές, πολλές παλινδρομήσεις και από αυτή την άποψη

πρέπει να δούμε την παγκόσμια ιστορία. Ο χρόνος δεν

είναι απλά ποσοτικός, είναι και ποιοτικός. Στη θεωρία

της σχετικότητας ο χώρος, ο χρόνος και η ύλη είναι

αλληλένδετα, το ένα καθορίζει το άλλο. Και στην

κοινωνία, από μια άποψη, ο χώρος και ο χρόνος είναι

συνάρτηση της δικής μας ανθρώπινης δραστηριότητας.

O χρόνος επίσης δεν είναι συνεχής, η πιο σωστά, είναι

συνεχής και ασυνεχής συγχρόνως. Υπάρχει μια διακοπή της

συνέχειας και αυτό είναι βασικό στην κατανόηση του

χρόνου. H ασυνεχής φύση του χρόνου – μια έννοια που

είχαν θέσει οι αρχαίοι Έλληνες ατομικοί φιλόσοφοι και οι

Άραβες Mουτακαλιμίμ – είναι η καταδίκη κάθε

ρεφορμιστικής αντίληψης της προόδου.

Ο χρόνος, το μέλλον, είναι μπροστά μας. Θα πρέπει, όμως,

να ανοίξουμε εμείς το δρόμο, ένα δρόμο που δεν είναι

ανοιγμένος εκ των προτέρων, μέσα από τη δική μας

δραστηριότητα. Έχοντας αναπτύξει γνώση από όλα τα

προηγούμενα επαναστατικά κινήματα, τις επιτυχίες και

αποτυχίες της ρωσικής επανάστασης του 1917 και της

ισπανικής του 1936, της κινέζικης και της ελληνικής

επανάστασης του 1941-49 – αυτού του αργοπορημένου

πολέμου των χωρικών – πρέπει να μάθουμε πώς να πράττουμε

ώστε η «προϊστορία» της ανθρωπότητας, η ιστορία του

πόνου και της καταπίεσης να δώσει τη θέση της σε μια

πραγματική ιστορία μιας, χωρίς τάξεις, ελευθεριακής

κοινωνίας.

http://www.epohi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: